5 tips voor een ontspannen wandeling

Los wandelgesprek met Karin van Maurik l GZ-psycholoog voor psychologen l Buitenpsycholoog

Een wandeling maken is voor iedereen gezond en The School of Mental Health nodigde mij uit daar een gastblog over te schrijven als Buitenpsycholoog. Je bent in beweging en daarbij heeft lopen een ontspannend effect. Zeker in tijden dat je stress ervaart is het aan te raden om door middel van een wandeling je hoofd leeg te maken, even afstand te nemen en de spanning van je af te laten glijden. In deze blog heb ik 5 direct uitvoerbare tips voor je op een rij gezet voor een ontspannen wandeling.

Tip 1: Vertraag je snelheid

Regelmatig zie ik de dagelijkse drukte waar mensen mee te maken hebben terug in hun wandelstijl.  Ze denderen als het ware door en lopen met een fors tempo hun wandeling. Dit kan prima zijn als de wandeling bedoeld is als een goede work out. 

Wil je dat de wandeling vooral een ontspannend effect heeft? Dan doe je er goed aan om jouw wandeltempo te vertragen. Vertraag je tempo met de helft en zet kleinere stappen. 

Tip 2: Hoofd omhoog

Het is logisch en ook verleidelijk om tijdens het wandelen naar de grond te kijken. Je wilt immers voorkomen dat je struikelt, zeker als je bijvoorbeeld in het bos loopt en op moet passen voor boomwortels. 

Het kijken naar de grond, dus je hoofd omlaag houden, is tegelijkertijd de houding waarin je het beste kunt piekeren. En dat werkt ontspanning juist tegen. 

Probeer dus regelmatig je hoofd zo’n 2 centimeter te liften (je kin horizontaal te houden). In deze positie zal je merken dat je minder de neiging hebt om te piekeren en er meer ruimte ontstaat in je hoofd. 

Tip 3: Verander van perspectief

De vorige tip helpt om ruimte in je hoofd te creëren. En dat geeft ontspanning. Ook deze tip helpt daarbij. 

Wij mensen zijn gewoontedieren en ook jij zal een voorkeur hebben voor een bepaalde route. Je loopt bijvoorbeeld graag dezelfde route altijd tegen de klok in. 

Als je deze route eens andersom wandelt, dus met de klok mee, zal je automatisch een ander perspectief hebben op de voor jou bekende plekken. En een ander perspectief geeft ruimte voor nieuwe inzichten. Ook kun je een nieuwe wandelroute ontdekken. 

Een leuke opdracht tijdens de wandeling om te spelen met perspectief is: maak een detailfoto van iets natuurlijks dat je tegenkomt tijdens je wandeling. Probeer dit detail van 3 verschillende kanten te fotograferen. Zo ben je automatisch bezig met het veranderen van je perspectief.

Tip 4: Kom in beweging

Als je tijdens jouw wandeling merkt dat je in je hoofd blijft zitten, dat je blijft malen en piekeren dan helpt het om letterlijk in beweging te komen. 

Trek dus eens een sprintje. Spring een paar keer op en neer. Huppel een stukje. Loop een paar meter achteruit. Of bedenk zelf een andere beweging dan wandelen. 

Hiermee activeer je even een ander deel van je brein en heb je jouw aandacht nodig om te focussen op de beweging. Daarmee doorbreek je de cirkel van het piekeren of nadenken. En dat levert dus weer ontspanning op. 

Tip 5: Zoek de ruimte op

Zoals ook al besproken in tip 3 zorgt ruimte in je hoofd voor ontspanning. Een andere manier om ruimte in je hoofd te creëren is om een plek uit te zoeken waar je letterlijk veel ruimte om je heen hebt. 

Ver van je af kunnen kijken geeft direct meer een gevoel van ruimte in je hoofd dan wanneer je bijvoorbeeld tegen een muur aankijkt. Grote kans dat je je dan meer gevangen voelt. 

Zoek dus een plek uit waar je ver van je af kunt kijken. Bijvoorbeeld over een veld of naar de lucht. En ervaar wat de ruimte om je heen met je doet.

Dit waren de 5 tips om meer ontspanning te halen uit jouw wandeling die ik graag met je wilde delen. Ik zou zeggen, plan een wandeling in en ga lekker aan de slag met deze 5 tips. 

Wellicht ook interessant…

De schijn niet meer op houden

De schijn niet meer op houden

‘En weet je, ik zie anderen ook worstelen maar we hebben het daar onderling niet over’, vervolgt ze. Ik wandel met...