Wat is Acceptance and Commitment Therapy (ACT)?

Wat is acceptance and commitment therapy (ACT)

In deze blog zal ik je meenemen in wat Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is. En dat kan ik niet doen zonder het noemen van Gijs Jansen. Hij is namelijk dé persoon in ons land die ACT ademt, van tenen tot kruin, vanuit elke vezel en porie. Ik heb tijdens de ACT opleiding mogen meemaken hoe hij ‘danst’ met ACT. Super inspirerend om te zien!

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Even theoretisch: ACT valt onder de stroming positieve psychologie en is daarmee onderdeel van de ‘nieuwe generatie’ therapieën (ofwel derde generatie). Deze vorm van gedragstherapie is eind van de twintigste eeuw ontwikkeld door de Amerikaanse psychologen Steven C. Hayes, Kelly G. Wilson en Kirk D. Strosahl.

Verschil met Cognitieve Gedragstherapie (CGT)

De meest bekende vorm van therapie gegeven door psychologen is Cognitieve Gedragstherapie. In deze vorm van therapie ga je onderzoeken wat je denkt en hoe dit denken van invloed is op wat je voelt en doet. Het idee is dat als je jouw gedachtes uitdaagt en positief ombuigt dat dit positieve invloed heeft op hoe je je voelt en op wat je doet.

Dit werkt ook zeker maar… het ombuigen van gedachtes kost ook veel energie. En is soms echt nog niet zo makkelijk.

Wat doe je dan met ACT?

ACT stelt juist dat je mag denken wat je denkt en mag voelen wat je voelt. Met andere woorden accepteren (acceptance) dat je je soms rot voelt en dat je soms negatieve gedachten hebt. Je kunt proberen om daar controle op uit te oefenen maar dat kost dus enorm veel kracht en energie.

Het leven zit nu eenmaal vol hobbels, en die hobbels doen iets met jou. Wat als je dit accepteert zoals het is. Dus niet tegen de gevoelens en gedachtes die de hobbels bij je losmaken ‘vecht’ maar er bij stil staat. De gedachten en gevoelens de ruimte geeft om vervolgens weer jouw pad verder te bewandelen.

Dat scheelt je uiteindelijk veel energie, zie je hem?

Jij staat aan het roer

ACT leert je naast het omarmen van gevoelens en gedachten ook om je met enige afstand te verhouden tot deze gedachten. Dat je bijvoorbeeld denkt dat ‘het eng is om voor een groep mensen jouw verhaal vertellen’ kan heel goed samen gaan met wél op dat podium staan. En misschien sta je daar dan wat gespannen, maar who cares? Je doet het maar wel mooi. Jij kiest ervoor of jij je laat belemmeren door jouw gedachtes. Jij staat aan het roer van jouw leven.

Naar jouw waarden leven

Een belangrijke pijler binnen ACT is de focus op waarden. Waarden zijn zaken die voor jou belangrijk zijn. Waar jij écht blij van wordt. Waar jij écht energie van krijgt.

Dus niet datgene wat jij MOET (van jezelf of van anderen) maar wat jij WIL. Want wat jij WIL maakt voor jou jouw leven waardevol.

Misschien zie je hem al. Vaak ‘moeten’ we zoveel van onszelf dat dat hetgene wat wij ‘willen’ vaak ondersneeuwt. En dat ‘moeten’ speelt zich af in ons hoofd. En wil je toch dat waardevolle leven leiden dan vraagt dat om de bereidheid (commitment) om die moetjes los te gaan laten. Om daar minder strikt in te zijn en daarmee jezelf de ruimte te geven om te gaan doen wat je wil.

Vanuit deze (psychologische) flexibiliteit ben je beter in staat om te dealen met de hobbels die je ook echt nog wel gaat tegenkomen op jouw toekomstige pad.

Wil je meer lezen over ACT?

Kijk dan eens op:

ACT Guide

ACT centrum

Boekentip(s)

Wellicht ook interessant…

De schijn niet meer op houden

De schijn niet meer op houden

‘En weet je, ik zie anderen ook worstelen maar we hebben het daar onderling niet over’, vervolgt ze. Ik wandel met...